kruszczyk połabski

Znów ten sam schemat wyprawy, poszłam po grzyby, wróciłam ze… storczykiem ^^ To jest dopiero przeżycie, bo storczyki to moje małe marzenie – w naturze widziałam tylko dwa w ciągu swojego życia, a nie spodziewałam się spotkać tak rzadkiej rośliny w takim miejscu.

Kruszczyk połabski Epipactis albensis

Warunki świetlne były tragiczne, storczyk rósł w gęstym lesie liściastym, w miejscu wybitnie zakrzaczonym i ponieważ statywu ze sobą nie noszę to zdjęcia były robione z ręki, przy czasie 1/2 sekundy zrobienie ostrego zdjęcia nie było możliwe ;) dlatego są z lampą błyskową. Chyba nie jest tak źle.

Kruszczyk połabski Epipactis albensis

Sprawił mi niemałe trudności przy oznaczeniu, ale na 99% to jednak on :) Na Dolnym Śląsku ma 10 stanowisk (wg Wikipedii), nie wiem, czy „moje” jest wśród tych dziesięciu czy jest jedenaste. Niestety, nie było czasu ani warunków (komary i nadchodząca burza), ale całkiem niedługo zamierzam tam wrócić i przeczesać lasek, może znajdę jeszcze jakieś storczyki, ten egzemplarz był jedynym jaki znalazłam.

Data: 12 sierpnia 2011

Gatunek: kruszczyk połabski Epipactis albensis

Rodzina: storczykowate Orchidaceae

Miejsce: gęsty las liściasty

Ochrona: ścisła ochrona gatunkowa, wg Polskiej Czerwonej Księgi Roślin ma status VU (narażony), wg Czerwonej listy grzybów i roślin Polski  – status R (rzadki)

4 thoughts on “kruszczyk połabski

  1. Można chociaż regionalnie znać miejsce? Np. w jakiej gminie rośnie? Prowadzę statystykę tego gatunku na DLŚ i każde nowe stanowisko jest cenne :-)

Skomentuj

