sałatnik leśny

Sałatnik leśny Mycelis muralis

Muszę przyznać, że przez pewien czas obawiałam się trochę astrowatych, zwłaszcza tych żółtych ;) jest ich ogromna ilość gatunków, a że do tej pory nie zagłębiłam się w nie to twierdzę, że nie różnią się prawie wcale :p z tych obaw wynikło to, że widząc sałatnika na leśnej ścieżce po prostu szłam dalej – po części wynikało to też z kiepskich warunków świetlnych w lesie ;) ale podczas wypadu w góry znalazłam sałatnika na słonecznym stanowisku, przełamałam się i bardzo słusznie, bo nie miałam żadnego problemu z oznaczeniem go.

Dobrze, bo bardzo jest estetyczny, te pięć drobnych płateczków i zakręcone pręciki… :)

Sałatnik leśny Mycelis muralis

Data: 18 sierpnia 2011

Gatunek: sałatnik leśny Mycelis muralis

Rodzina: astrowate Asteraceae

Miejsce: skraj leśnej ścieżki, Bardo Śląskie

8 thoughts on “sałatnik leśny

  1. Coś o żółtych kwiatach. Kiedy byłem chłopięciem niewielkim jeszcze – pokutowała u mnie na wsi opinia, że jaskrem można sobie wypalić oko. W efekcie żadne dziecko na wiosce nie zrywało jaskrowych kwiatków do swoich wiosennych bukiecików. :)

  2. eee… to była taka dawna ekologia. Jak inaczej powstrzymać pustoszącą świat czeredę dzieci niż ostrzegając przed złem czającym się w kwiatku? ;-)

    1. Nie wierzę, że nasze babcie dbały o liczebność jaskrów w Polsce :p takie ludowe mądrości znikąd się nie biorą :)

      Choć nie ukrywam, że dzięki takim przestrogom mam lekką awersję do soku mniszka lekarskiego i podświadome założenie, że taki sok mleczny jest trujący, i tej „mądrości” uzasadnić nie potrafię. ;)

      1. Sok z Mlecza jest bardzo gorzki i brudzi palce. Wiem bo próbowałem kiedy zbierałem mniszka wiadrami dla królików. Przy okazji sporządzania grających rurek z łodyg mniszka też się trochę tego napiłem i żyję. :)

  3. A ja też słyszałem, że mlecze są trujące i się bałem. Ale trawę jadłem za to, jak byłem mały. Tzn. jakiś tam gatunek, dla mnie to trawa.

    A kwiatek rzeczywiście estetyczny, nadałby się na jakieś logo, taki zgrabny. :)

Skomentuj

