piżmaczek wiosenny

Niepozorna roślinka, prawda? I pewnie dlatego niezbyt znana spośród naszych efektownych wiosennych kwiatów. Spotkałam ją po raz pierwszy rok temu podczas robienia papierowego zielnika (a jakże! praktycznie wszystkie kwiaty wczesnowiosenne tam trafiły i stąd się dobrze znamy) i być może zapamiętałam dobrze dlatego, że przysporzył mi sporych trudności w oznaczeniu. Kilkukrotnie przeglądałam atlas i za każdym razem konsekwentnie przeoczałam piżmaczka; po rozwiązanie zagadki musiałam udać się do wyższej instancji ;)

Piżmaczek wiosenny Adoxa moschatellina

Piżmaczek nazwę swoją wywodzi od zapachu piżma który jakoby mu towarzyszy. Ja prawdopodobnie jestem w jakiś sposób upośledzona w kwestii zapachu roślin, bo ani mi piżmem nie pachnie piżmaczek, ani bodziszek cuchnący nie cuchnie, pozostałych przykładów nie pomnę, ale były i inne. Poza zapachem piżma dla piżmaczka dość charakterystyczny jest kwiatostan, składający się z pięciu kwiatów zebranych w główkę, przy czym kwiat położony na czubku jest 4-krotny (i najszybciej zakwita, co wynika z moich dzisiejszych obserwacji choć regułą być nie musi), pozostałe cztery są 5-krotne. Niełatwo go wypatrzeć w leśnej ściółce, zwłaszcza gdy dookoła pełno zawilców i ziarnopłonów.

Piżmaczek wiosenny Adoxa moschatellina

Piżmaczek wiosenny Adoxa moschatellina

Piżmaczek wiosenny Adoxa moschatellina

Data: 1 kwietnia 2012

Gatunek: piżmaczek wiosenny Adoxa moschatellina

Rodzina: piżmaczkowate Adoxaceae – to jedyny przedstawiciel tej rodziny we florze Polski

Miejsce: skraj lasu liściastego, Wądroże Małe

7 thoughts on “piżmaczek wiosenny

    1. Fakt, że charakterystyczne nie są, ale pasują do tej jego delikatności. :) Nie napisałam, a może powinnam, że łodyżki kwiatowe mają nie więcej niż 10 cm, liście jeszcze niżej są – i teraz wiadomo na pewno, że to maleństwa.

  1. Faktycznie można pominąć zważywszy na fakt , że w lasach liściastych razem z zawilcami sie pojawia. Widzę, że trzeba być bardziej czujnym.
    Ps. Cuchnący dla mnie też nie cuchnie. Pozdrawiam

Skomentuj

