pierwiosnek wyniosły

Pierwiosnek lub pierwiosnka wyniosła. Ciśnie się na usta pierwiosnka, pewnie dlatego, że nauczona jestem nazwy prymulka i zakodowało się w mojej głowie, że ta roślina jest żeńska i tyle. Jak by jej nie nazywać to miło było ją spotkać w lesie nad potokiem Jawornik :) Mam na oku kilka okazów pierwiosnka które dopiero wypuszczają pąki kwiatowe i niecierpliwie czekałam na rozwój kwiatostanów, a w czasie sobotniej wycieczki jak zwykle niespodziewanie trafiłam na duże ilości kwitnących już roślin.

Pierwiosnek wyniosły Primula elatior

Primula elatior ze względu na swoje właściwości lecznicze, podobne jak pierwiosnek lekarski Primula veris jest zagrożony nadmiernym zbieractwem i w ramach ochrony przed nim objęty częściową ochroną gatunkową.

Pierwiosnek wyniosły Primula elatior

Pierwiosnek wyniosły Primula elatior

Jak widać poniżej już buszują w nim jakieś małe chrząszcze, stawiam na wszędobylskiego słodyszka rzepakowego ;)

Pierwiosnek wyniosły Primula elatior

Data: 14 kwietnia 2012

Gatunek: pierwiosnek wyniosły Primula elatior

Rodzina: pierwiosnkowate Primulaceae

Miejsce: las liściasty (grąd), Wąwóz Myśliborski k. Jawora

11 thoughts on “pierwiosnek wyniosły

  1. Tydzień temu w zagajniku topolowym natknąłem się na stanowisko kilkunastu pierwiosnków , ale były jeszcze bez kwiatów, a na podstawie samych liści nie byłem wtedy wstanie oznaczyć gatunku.Myślałem tak za dwa tygodnie zajrzeć. Wcześniej w okolicy poznałem tylko lekarskiego.Pozdrawiam

Skomentuj

