żurawina błotna

Trafiło mi się szczęśliwie, że przy odwiedzinach na torfowisku trafiłam na czas, kiedy żurawina zaczynała kwitnąć. Niestety kwiatki były pojedyncze i niewielki miałam wybór obiektów do fotografowania ale i tak cieszę się, że trafiłam na kwiaty w ogóle. Do niedawna w ogóle nie miałam pojęcia jak wyglądają.

Żurawina błotna Oxycoccus palustris

Nie jest to ta żurawina, którą możemy kupić suszoną czy w dżemach, choć zdaje się, że i tą można z powodzeniem przetworzyć i zjeść. Częściej jednak wykorzystuje się do tego pochodzącą z Ameryki żurawinę wielkoowocową.

Żurawina błotna Oxycoccus palustris

Żurawina błotna Oxycoccus palustris

Żurawina błotna Oxycoccus palustris

Data: 18 czerwca 2012

Gatunek: żurawina błotna Oxycoccus palustris

Rodzina: wrzosowate Ericaceae

Miejsce: rezerwat Torfowisko nad Jeziorem Świętym, Olejnica

11 thoughts on “żurawina błotna

  1. Jest bardzo ozdobna, jak się ma odpowiednio zagospodarowany ogródek.
    W naturze występuje często, ale niekiedy trudna jest do odnalezienia, jeśli się nie szuka jej specjalnie – zwyczajnie roztapia się pośród innych

    1. Ja bym też nie rozpoznała gdyby nie któraś z kolei prezentacja na studiach i konieczność zapoznania z wyglądem kwiatu ;) A po owocach to już chyba w ogóle, bo znam się tylko z przetworzonymi, a nie przetworzone bym pewnie za borówki wzięła ;)

      1. no tak, też fakt… zapomniałem, że na roślinach nie ma etykiet ;-)
        ale, z drugiej strony, chyba żurawina jest jednak w miarę charakterystyczna… ;-)

          1. eee… suszone w sklepie każdy widział, wystarczy dokonać ekstrapolacji ;-)

            (piszę, mądry, bo nie musiałem tego testować w praktyce, hehe)

    1. Takie małe, ładne, ciemnozielone listki z wyraźną kutikulą (?) to chyba znak rozpoznawczy wszelkich ozdobnych roślin, których ozdobność polega właśnie na „kryciu” powierzchni tymi listkami.

Skomentuj

